Over ons

Geschiedenis

Wipton werd begin jaren ’90 in het leven geroepen door een handvol creatieve dorpsbewoners, die het tot hun taak hadden gemaakt de lokale culturele leemte in Wippelgem te vullen. 
In de lente van 1994 bracht het jonge gezelschap zijn eerste productie, een dolkomische klucht, voor een paar honderd nieuwsgierige dorpelingen. Het werd een daverend succes. Gesteund door de vele positieve en enthousiaste reacties, beslisten de Wipton-leden dat een tweede productie niet kon uitblijven…

De vereniging

Wipton…

Beste toneelliefhebber,…

Mijn ziel maakte een sprong, gisteren was het volle maan. Ik stond onder de kerselaar, het was muisstil, de maan strooide haar helder wit licht naar beneden, het was “klaar” in den hof. Heerlijk om te genieten van “Luna”.
Vandaag, nog mooier, eerst saladeregen, daarna mysterieus gouden licht en als apotheose een dubbele regenboog. Wie zei “d’r is nog geen enen die vanuit de hemel iets liet weten?”. Bij zoveel kleurenpracht twijfelde ik toch, of dat geen teken van boven was.

De kogel is door de kerk, in maart spelen we het stuk “Het behang” van Rik Coppieters. Natuurlijk een komedie. Over de kerk gesproken, ik kom in de Goeiingen gereden en denk a….. een kunstwerk van Christo Vladimorov Javacheff. Maar neen die wereldberoemde inpakker Christo is hier niet geweest. De kerk is vakkundig ingepakt voor onderhoudswerken. De kerk waar generaties Wippelgemnaren gedoopt zijn, gebeden hebben, toevlucht zochten, troost vonden, mag in ere gehouden worden.

Vanwege de gemeente kreeg Wipton een goed rapport en via de cultuurraad kregen we daarom een subsidie. Vooral samenwerken schatte men hoog in. In een toneelvereniging leer je dat je moet samenwerken, samen beslissen en samen compromissen sluiten. Dat leer je niet als je ganse avonden voor de buis hangt. Uit recent onderzoek van Marc Elchardus en Luc Huysse blijkt dat wie niet actief is in het verenigingsleven, sneller pessimistischer en onverdraagzamer is, minder vertrouwen heeft in de medemens en zich onveiliger en machtelozer voelt. Gelukkig konden we als WIPTONPLOEG al prachtige momenten beleven, door verbinding kunnen we aangenaam samen toneel spelen.

Open Doek was vol lof over onze voorbije productie. We haalden een nominatie voor mannelijke bijrol. Christophe Eetesonne (Baron Alfonso de Mont Saint-Amand) kreeg die nominatie voor de fijnzinnig volgehouden vormgeving van zijn personage zonder in opdringerigheid te vallen. De decorploeg kreeg een prijs, de Gulden Spot, voor de tot in de kleinste details verzorgde vijftiger jaren-vormgeving. Geen detail werd over het hoofd gezien, aan alle aspecten van het decor werd zorg besteed. De meubels kaderden in het juiste environment. En voor de aandachtige toeschouwers waren er zelfs voorbijlopende muizen.

Vandaag striemt er een koude wind en ik heb mijn dunne anorak uit de kleerkast gepakt. Warm ingepakt wandelen in de Heffink, heerlijk.

Beste toneelliefhebber geniet van een herfstige kastanje puree, de stove die voor warmte zorgt en vooral van elkaars aanwezigheid.

Vriendelijke groet.

Debbaut Miet

Miet is een vaste waarde bij Wipton, en voorziet telkens een column in het dorpskrantje ‘De Wippelgemnaar’.